Pengembangan Game Action Sejarah Kerajaan Siak Sri Indrapura Bergenre Role Play Game
Abstract
Many people do not know how the history of the Kingdom of Siak Sri Indrapura was founded. There are also very few historical sources in written form, most historical sources are still in oral form. There fore the author builds a game that can be used by the public, which contains elements of the history of the Siak kingdom. This is intended so that the history of the Siak kingdom does not just disappear. This is very important to do so that people want to preserve and know the history of the Siak Kingdom. This game was built using the Research & Development method and using Unreal Engine 4 software which can be run on the Desktop platform, the results of testing with BlackBox and the User Acceptance Test to test it obtained a value of 93%. These results state that the Action Game History of the Work of Siak Sri Indrapura with the genre of Role Play Game (RPG) developed can be a fun learning medium and increase people's desire to know more about the history of the Kingdom of Siak in Riau.
Keywords: Siak Kingdom; Role Play Game; Desktop Platform; Unreal Engine 4; Blackbox Testing
Abstrak
Banyak masyarakat yang belum mengetahui bagaimana sejarah Kerajaan Siak Sri Indrapura berdiri. Sumber sejarah juga masih sangat sedikit dalam bentuk tulisan, kebanyakan sumber sejarah masih dari bentuk lisan. Oleh karena itu penulis membangun sebuah game yang dapat digunakan oleh masyarakat, dimana di dalamnya mengandung unsur sejarah kerajaan Siak. Hal ini bertujuan agar sejarah kerajaan Siak tidak hilang begitu saja, Ini sangat penting dilakukan agar masyarakat mau melestarikan dan mengetahui sejarah Kerajaan Siak. Game ini di bangun dengan metode Research & Development dan menggunakan software Unreal Engine 4 yang di dapat dijalankan pada platform Dekstop, hasil dari pengujian dengan BlackBox dan User Acceptance Test untuk mengujinya didapatkan nilai 93%. Hasil ini menyatakan bahwa Game Action Sejarah Kerjaan Siak Sri Indrapura bergenre Role Play Game (RPG) yang dikembangkan dapat menjadi media pembelajaran yang menyenangkan serta meningkatkan keinginan masyarakat untuk lebih mengenal sejarah Kerajaan Siak di Riau.
Keywords
References
L. Yeremia, D. Pangau, S. Tangkawarouw, G. Kaunang, and A. S. M. Lumenta, “Game Based Education: Pengenalan Peristiwa Sejarah Permesta di Minahasa,” Jurnal Teknik Informatika, vol. 14, no. 2, pp. 203–208, Jun. 2019.
H. S. Moch Sanwasih, “Perancangan Aplikasi Simulasi Game Petualangan Jelajah Indonesia Menggunakan Rpg Maker MV,” vol. 4, pp. 142–153, Jan. 2018.
O. K Nizami Jamil and Z. A. H. Zulkifli, Sejarah Kerajaan Siak, vol. 2. Siak: Lembaga Warisan Budaya Melayu Riau, 2011.
S. Sintaro, R. Ramdani, and S. Samsugi, “Rancang Bangun Game Edukasi Tempat Bersejarah Di Indonesia,” Jurnal Informatika dan Rekayasa Perangkat Lunak (JATIKA), vol. 1, no. 1, pp. 51–57, Jun. 2020, [Online]. Available: http://jim.teknokrat.ac.id/index.php/ informatika
T. Nizami and Y. A. Fahrizal, “Model Game Sejarah Perang Banjar Menggunakan Unreal Engine 4,” Jutisi, vol. 9, no. 3, pp. 83–94, Dec. 2020.
M. Sanwasih and H. Siddiq, “Perancangan Aplikasi Simulasi Game Petualangan Jelajah Indonesia Menggunakan Rpg Maker MV,” Jurnal Maklumatika, vol. 4, no. 2, pp. 142–153, Jan. 2018.
A. Fahmi Armanda and M. Rizqi, “Game 3d Perjuangan Rakyat Surabaya Dalam Pertempuran 10 November 1945 Dengan Belanda Menggunakan Unreal Engine,” Journal of Animation & Games Studies, vol. 6, no. 2, p. 2020, Oct. 2020.
T. Ramdhany, I. Bas, D. Pahrilah, and R. A. Krisdiawan, “Pembuatan Game Edukasi Sejarah Kerajaan Sriwijaya Menggunakan Rpg Maker MV,” Jurnal Nuansa Informatika, vol. 15, no. 2, pp. 21–29, Jul. 2021, [Online]. Available: https://journal.uniku.ac.id/index.php/ilkom
H. S. Moch Sanwasih, “Perancangan Aplikasi Simulasi Game Petualangan Jelajah Indonesia Menggunakan Rpg Maker MV,” vol. 4, pp. 142–153, Jan. 2018.
L. Dias, J. Enstein, G. A. Manu, U. Citra Bangsa, P. Nusa, and T. Timur, “Perancangan Game Edukasi Sejarah Kemerdekaan Indonesia Menggunakan Aplikasi Construct 2 Berbasis Android,” Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi (JUKANTI), vol. 4, no. 4, pp. 2621–1467, Apr. 2021.
R. E. Fitriyani and S. Nita, “Implementasi GameEdukasi ‘BaCovi’ Basmi Covid Berbasis Androiddengan RPGMaker Engine,” Madiun, 2021.
D. Ganang Samudra dan Djuniadi, “Edu Komputika Journal Implementasi Hack and Slash Dalam Sistem Pertarungan Game Rpg Joko Tingkir,” 2017. [Online]. Available: http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/edukom
P. S. Menggunakan, A. Bfs, B. Android, R. Priyana, E. Tri, and E. Handayani, “Perancangan Game ‘Heroes Surabaya’ Sebagai Edukasi,” JIMP-Jurnal Informatika Merdeka Pasuruan, vol. 4, no. 1, p. 12520, Mar. 2019.
Sujadi, Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta, 2003.
Hakken and Applsdev, “The most powerful real-time 3D creation tool - Unreal Engine,” Epic Games, 2020. https://www.unrealengine.com/en-US (accessed Jun. 29, 2022).
S. Maharani et al., “Game Sejarah Terbentuknya Kota Samarinda Menggunakan Role Playing Game (RPG) Maker VX Ace,” Jurnal Infotel, vol. 8, no. 1, pp. 56–63, Mar. 2016.
How To Cite This :
Refbacks
- There are currently no refbacks.