Analisis Sistem Informasi Akademik STMIK Primakara Menggunakan User Experience Questionnaire (UEQ)

Si Gede Ngurah Kerta Sanjaya Arya Jelantik(1*),I Putu Satwika(2),I Nyoman Yudi Anggara(3)
(1) STMIK Primakara
(2) STMIK Primakara
(3) STMIK Primakara
(*) Corresponding Author
DOI : 10.35889/jutisi.v8i3.382

Abstract

Abstract STMIK Primakara has an academic information system named Primakara Campus Information System / SISKA, but the system has not been validated through the user experience system, so it cannot be known to what extent user satisfaction is in its use. This paper analyzes the experience of students in using SISKA Primakara website media, through the User Experience test. The analytical method used in analyzing the user experience of this website is subjective analysis through interviews and distributing User Experience Questionnaire (UEQ) questionnaires to 202 Primkara STMIK students who have operated the SISKA website as respondents. The assessment was carried out on 6 aspects, namely: attractiveness, efficiency, perspicuity, dependability, stimulation and novelty. The analysis shows that the average respondent gives an impression with results above average (above average) on the scale of Clarity and Efficiency, as well as on the Attractiveness scale. However, Accuracy and Stimulation get below average results, so the novelty scale gets bad results. Keywords: Campus Information System, Academic Information System, User Experience, User Experience Questionnaire

Abstrak STMIK Primakara memiliki sistem informasi akademik yang diberi nama Sistem Informasi Kampus (SISKA) Primakara, namun sistem tersebut belum divalidasi melalui sistem user experience, sehingga tidak dapat diketahui sejauh mana tingkat kepuasan user dalam penggunaannya. Paper ini menganalisa pengalaman mahasiswa dalam menggunakan media website SISKA Primakara, melalui uji User Experience. Metode analisis yang digunakan dalam menganalisis pengalaman pengguna website ini adalah analisis subjektif melalui wawancara dan menyebarkan kuesioner User Experience Questionnaire (UEQ) kepada 202 mahasiswa STMIK Primkara yang telah mengoperasikan website SISKA sebagai responden. Penilaian dilakukan pada 6 aspek yaitu: attractiveness, efficiency, perspicuity, dependability, stimulation dan novelty. Hasil analisis menunjukkan rata-rata responden memberikan impresi dengan hasil above average (di atas rata-rata) pada skala Kejelasan dan Efisiensi, serta pada skala Daya Tarik. Namun demikian, Ketepatan dan Stimulasi mendapatkan hasil below average (di bawah rata-rata), demikian dengan skala Kebaruan yang mendapatkan hasil bad (buruk). Kata kunci: Sistem Informasi Kampus, Sistem Informasi Akademik, User Experience, User Experience Questionnaire

References


Santoso H. B., Schrepp, M., Isal, R., Utomo, A. Y., & Priyogi, B. (2016). Measuring user experience of the student-centered e-learning environment. Journal of Educators Online. 2016; 13(1): 58-79.

Widhiani D. A. P. A., Arthana I. K. R., & Pradnyana I. M. A. Analisa User Experience Pada Sistem Informasi Akademik Universitas Pendidikan Ganesha Ditinjau dari Pengguna Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan. 2018; 15(1): 92-102

Kusuma W. A., Noviasari V., & Marthasari G. I. Analisis Usability dalam User Experience pada sistem KRS online UMM menggunakan USE Questionnaire. Jurnal Nasional Teknik Elektro dan Teknologi Informasi (JNTETI). 2016; 5(4): 294-301.

Farida L. D. (2016). Pengukuran User Experience Dengan Pendekatan Usability (Studi Kasus: Website Pariwisata Di Asia Tenggara). SEMNASTEKNOMEDIA ONLINE. 2016; 4(1): 1.3-55 – 1.3-60

Arifin, I. N., Tolle, H., & Rokhmawati, R. I. (2018). Evaluasi dan Perancangan User Interface untuk Meningkatkan User Experience menggunakan Metode Human-Centered Design dan Heuristic Evaluation pada Aplikasi Ezyschool. Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi dan Ilmu Komputer. 2018; 3(2): 1725-1732

Sularsa, A., Prihatmanto, A. S., & Nugroho, E. (2015). Evaluasi User Experiences Produk iDigital Museum dengan Menggunakan UEQ. Jurnal Teknologi Informasi. 2015; 2(2): 56-62.

Santoso, N. A., Virginia, G., & Susanto, B. Evaluasi Perancangan Antarmuka untuk Membangun User Experience pada Layanan SInTA Universitas Kristen Duta Wacana Yogyakarta. Jurnal Transformatika. 2017; 15(1): 26-35.

Suastini, N. K., Putra, A. R., & Satwika, P. (2018). Analisis Pengalaman Pengguna Pada Website Distro Management System (Dimans). Jutisi: Jurnal Ilmiah Teknik Informatika dan Sistem Informasi, 7(3), 135-144.

Ita P. Evaluasi Sistem Informasi Kemajuan Akademik Berbasis Web Dengan Teknik Heuristic Evaluation Dan User Experience Questionnaire (UEQ), Bali: Comput. Sci. Dep. Ganesha Univ. Educ., 2018.

Sugiono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, Bandung: Alfabeta, 2006

Ersa A.M. Usability Evaluation Website E-Government Layanan Aspirasi Dan Pengaduan Online: Perbandingan Antara Existing Product Dan Development Product, Jakarta: Universitas indonesia, 2015.


The PDF file you selected should load here if your Web browser has a PDF reader plug-in installed (for example, a recent version of Adobe Acrobat Reader).

If you would like more information about how to print, save, and work with PDFs, Highwire Press provides a helpful Frequently Asked Questions about PDFs.

Alternatively, you can download the PDF file directly to your computer, from where it can be opened using a PDF reader. To download the PDF, click the Download link above.

Fullscreen Fullscreen Off

Full Text: PDF

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.