Implementasi Algoritma FP Growth Untuk Menganalisis Pola Pembelian Konsumen Balcos Compound

Ayu Suci Khadijah(1*),Anita Fira Waluyo(2)
(1) Universitas Teknologi Yogyakarta
(2) Universitas Teknologi Yogyakarta
(*) Corresponding Author
DOI : 10.35889/jutisi.v13i3.2377

Abstract

This study analyzes consumer purchasing patterns at Balcos Compound coffee shop using the FP-Growth algorithm. The data used includes 2,438 sales transactions for one month, with minimum support parameters of 5% and minimum confidence of 80%. The results of the analysis show a significant association pattern between the purchase of 600ml Mineral Water and Lemon Tea, with support of 0.0029, confidence of 100%, and lift of 0.9752. Comparative tests with one-week data produce a similar pattern, with support of 0.0062, confidence of 100%, and lift of 0.6211. These findings serve to formulate a more optimal marketing strategy, for example through product bundling offers and combined transaction discounts. This study is expected to increase sales and customer satisfaction in coffee shops..

Keywords: Purchasing patterns; FP-Growth algorithm; Marketing strategies; Coffee shop

 

Abstrak

Penelitian ini menganalisis pola pembelian konsumen di kedai kopi Balcos Compound menggunakan algoritma FP-Growth. Data yang digunakan mencakup 2.438 transaksi penjualan selama satu bulan, dengan parameter minimum support 5% dan minimum confidence 80%. Hasil analisis menunjukkan pola asosiasi yang signifikan antara pembelian Mineral Water 600ml dan Lemon Tea, dengan support 0,0029, confidence 100%, dan lift 0,9752. Uji banding dengan data satu minggu menghasilkan pola serupa, dengan support 0,0062, confidence 100%, dan lift 0,6211. Temuan ini berfungsi merumuskan strategi pemasaran yang lebih optimal, misalnya melalui penawaran bundling produk dan diskon transaksi gabungan.Penelitian ini diharapkan dapat meningkatkan penjualan dan kepuasan pelanggan kedai kopi.

 

Keywords


Pola pembelian; Algoritma FP-Growth; Strategi pemasaran; Kedai kopi

References


P. W. Rahayu et al., Buku Ajar Data Mining. PT. Sonpedia Publishing Indonesia, 2024. [Online]. Available: https://books.google.co.id/books?id=vCruEAAAQBAJ

E. C. Vidiya and G. Testiana, “Analisis Pola Pembelian di Lathansa Cafe & Ramen dengan Menggunakan Algoritma FP-Growth Berbantuan RapidMiner,” G-Tech: Jurnal Teknologi Terapan, vol. 7, no. 3, pp. 1118–1126, 2023.

Iqbal Agis Junizar, A. Pauji, M. Aji Pratama, Kaslani, and C. Lukman Rohmat, “Penerapan Algoritma FP Growth terhadap Transakasi Pembelian Bahan Baku,” KOPERTIP : Jurnal Ilmiah Manajemen Informatika dan Komputer, vol. 4, no. 1, pp. 7–13, Jun. 2022, doi: 10.32485/kopertip.v4i1.116.

F. Syaifulloh, E. Y. Puspaningrum, and M. M. Al Haromainy, “Analisis Pola Pembelian Pelanggan Menggunakan Algoritma Squeezer, Apriori dan FP-Growth Pada Toko Bangunan,” Modem: Jurnal Informatika dan Sains Teknologi., vol. 2, no. 3, pp. 134–147, 2024.

K. Kharomiyah, N. Rahaningsih, and R. D. Dana, “Analisis Keterkaitan Penjualan Obat melalui Penerapan Algoritma FP-Growth guna Optimalisasi Strategi Pemasaran,” Jurnal SAINTIKOM (Jurnal Sains Manajemen Informatika dan Komputer), vol. 23, no. 1, pp. 57–67, 2024.

D. A. P. Putra, T. M. Fahrudin, and N. Damastuti, “Implementasi Perbandingan Algoritma Apriori Dan FP-Growth Untuk Mengetahui Pola Pembelian Konsumen Pada Produk Panel Di PT Surya Multi Perkasa Movinko,” Systemic: Information System and Informatics Journal, vol. 6, no. 2, pp. 8–13, 2020.

R. Ramadhan and E. I. Setiawan, “Market Basket Analysis untuk Swalayan KSU Sumber Makmur dengan Algoritma FP Growth,” Insyst: Journal Of Intelligent System And Computation, vol. 2, no. 1, pp. 34–39, 2020.

S. Suhada, D. Ratag, G. Gunawan, D. Wintana, and T. Hidayatulloh, “Penerapan algoritma fp-growth untuk menentukan pola pembelian konsumen pada ahass cibadak,” Jurnal Khatulistiwa Informatika, vol. 8, no. 2, pp. 118–126, 2020.

L. A. M. Fajar and R. Rismayati, “Rekomendasi Paket Menu Angkringan Waru Tanjung Bias Dengan Algoritma Frequent Pattern Growth Berbasis Web,” JTIM: Jurnal Teknologi Informasi Dan Multimedia, vol. 3, no. 2, pp. 91–97, 2021.

R. D. Parinduri, S. Defit, and G. W. Nurcahyo, “Implementasi Algoritma Apriori dalam Data Mining untuk Optimalisasi Stok Obat di Apotik,” Jurnal KomtekInfo, pp. 89–97, 2024.

A. Budiman, T. S. Handoko, T. D. Salsabila, and J. Siregar, “ANALISIS POLA PEMBELIAN PADA TOKO ONLINE SAYURKLIK BERBASIS WEBSITE MENGGUNAKAN METODE APRIORI,” Journal of Scientech Research and Development, vol. 6, no. 1, pp. 705–714, 2024.

Aji Prasetya Wibawa, Felix Andika Dwiyanto, Triyanna Widiyaningtyas, and Wayan Firdaus Mahmudy, Struktur Data Dengan Python. Malang: Ahlimedia Press, 2021.

Rina fitriana, anik nur habyba, and elfira febriani, DATA MINING DAN APLIKASINYA. banyumas: wawasan ilmu, 2022.

S. Kom. , M. K. Prasetya Wibawa Rahayu et al., Buku Ajar Datamining. Jambi: PT Senopedia Publishing Indonesia, 2024.

J. Han, J. Pei, and M. Kamber, Data Mining, Southeast Asia Edition. in The Morgan Kaufmann Series in Data Management Systems. Morgan Kaufmann, 2006. [Online]. Available: https://books.google.co.id/books?id=AfL0t-YzOrEC

R. F. Putra et al., DATA MINING : Algoritma dan Penerapannya. PT. Sonpedia Publishing Indonesia, 2023. [Online]. Available: https://books.google.co.id/books?id= zLHGEAAAQBAJ


The PDF file you selected should load here if your Web browser has a PDF reader plug-in installed (for example, a recent version of Adobe Acrobat Reader).

If you would like more information about how to print, save, and work with PDFs, Highwire Press provides a helpful Frequently Asked Questions about PDFs.

Alternatively, you can download the PDF file directly to your computer, from where it can be opened using a PDF reader. To download the PDF, click the Download link above.

Fullscreen Fullscreen Off

Full Text: File PDF

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.