Implementasi Extreme Programming Method dalam Pengembangan Aplikasi Dapur Sarjana Berbasis Android

Alex Wijaya(1*),Yasa Reksa Wiyata(2)
(1) 
(2) Universitas Bina Darma
(*) Corresponding Author
DOI : 10.35889/jutisi.v13i2.2205

Abstract

As the world grows more technologically advanced, new forms of technology are developed. Information and communication technology, which can revolutionize human life by facilitating the flow of precise and quick information, is used in practically every aspect of human endeavor. Micro, Small, and Medium-Sized Businesses can use this condition to advertise their goods, particularly in the food or culinary industries in Dapur Sarjana. The goal of this study is to use the Extreme Programming Method to create an Android-based Dapur Sarjana application system. XP was selected to guarantee clear communication, straightforward coding, and feedback response. The outcomes demonstrate that system designers using the ExtremeProgramming Method were able to swiftly and collaboratively create the system. The system has been verified and is meeting the intended needs, according to the findings of feature testing conducted using the Black Box Testing methodology.

Keywords: Dapur Sarjana; Extreme Programming; Black Box Texsting

 

Abstrak

Seiring dengan kemajuan teknologi dunia, bentuk-bentuk teknologi baru pun berkembang. Teknologi informasi dan komunikasi yang mampu merevolusi kehidupan manusia dengan memfasilitasi arus informasi yang tepat dan cepat, digunakan dalam hampir setiap aspek usaha manusia. Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah dapat memanfaatkan kondisi ini untuk mengiklankan barang dagangannya, khususnya pada industri makanan atau kuliner di Dapur Sarjana. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menggunakan Metode Extreme Programming untuk membuat sistem aplikasi Dapur Sarjana berbasis Android. XP dipilih untuk menjamin komunikasi yang jelas, pengkodean yang lugas, dan respons umpan balik. Hasil penelitian menunjukkan bahwa perancang sistem yang menggunakan Metode Extreme Programming mampu membuat sistem dengan cepat dan kolaboratif. Sistem telah diverifikasi dan memenuhi kebutuhan yang diinginkan, menurut temuan pengujian fitur yang dilakukan dengan menggunakan metodologi Black Box Testing.

 

Keywords


Dapur Sarjana; Extreme Programming; Black Box Testing

References


F. Kamilah and A. Ratnasari, “Analisa dan Perancangan Sistem Informasi Posyandu Berbasis Web ( Studi Kasus : Posyandu Mandala 2),” J. Sist. Inf. dan E-bus., vol. 2, no. 4, pp. 479–495, 2020, [Online]. Available: http://download.garuda.kemdikbud.go.id/article. php?article=2928752&val= 25863&title=Analysis And Design Of Web-Based Posyandu Information System Case Study Posyandu Mandala 2

M. D. Ria and A. Budiman, “Perancangan Sistem Informasi Tata Kelola Teknologi Informasi Perpustakaan,” J. Inform. dan Rekayasa Perangkat Lunak, vol. 2, no. 1, pp. 122–133, 2021, [Online]. Available: http://jim.teknokrat.ac.id/index.php/informatika

A. F. Sallaby and I. Kanedi, “Perancangan Sistem Informasi Jadwal Dokter Menggunakan Framework Codeigniter,” J. Media Infotama, vol. 16, no. 1, pp. 48–53, 2020, doi: 10.37676/jmi.v16i1.1121.

Gunadi Rusydi, Irwansyah, Mardawati, and E. M. P, “Perancangan Sistem Informasi Pemesanan Makanan Di Waroeng Grill Berbasis WEB,” vol. 21, no. 2, pp. 34–37, 2021.

M.C. Pujianto, “Aplikasi Pemesanan Makanan Untuk Meningkatkan Penjualan Bagi Umkm Berbasis Android,” Indones. J. Bus. Intell., vol. 3, no. 2, pp. 48-57, 2021, doi: 10.21927/ijubi.v3i2.1589.

R. Setiawan and W. Nugroho, “Rancang Bangun Aplikasi Pemesanan Makanan Berbasis Android,” J. Inf. Syst. Informatics, vol. 3, no. 2, pp. 329–340, 2021, doi: 10.33557/journalisi.v3i2.132.

N. F. A. H. K. Suarantalla Ryan, “Rancang Bangun Aplikasi Pemesanan Makanan Berbasis Android Pada Rumah Makan ‘Bengawan Tepi Bawah,’” J. Tek. dan Sains Hexag., vol. 1, no. 2, pp. 42–51, 2020.

Z. Juniardi, A. Ariansyah, and N. Nurmayanti, “Rancang Bangun Aplikasi Top Up Voucher Game Online Berbasis Website Menggunakan Metode Extreme Programming,” J. Minfo Polgan, vol. 12, no. 2, pp. 1724–1733, 2023, doi: 10.33395/jmp.v12i2.12964.

Okpatrioka, “Research And Development (R & D) Penelitian yang Inovatif dalam Pendidikan,” J. Pendidikan, Bhs. dan Budaya, vol. 1, no. 1, pp. 86–100, 2023.

D. A. Herman and A. Kho, “Pengembangan E-marketplace In-game Currency Menggunakan Framework Laravel dengan Metode Extreme Programming,” J. Tek. Inform. dan Sist. Inf., vol. 7, no. 3, pp. 583–602, 2021, doi: 10.28932/jutisi.v7i3.3945.

R. I. Borman, A. T. Priandika, and A. R. Edison, “Implementasi Metode Pengembangan Sistem Extreme Programming (XP) pada Aplikasi Investasi Peternakan,” J. Sist. dan Teknol. Inf., vol. 8, no. 3, p. 272, 2020, doi: 10.26418/justin.v8i3.40273.

I. S. Sitanggang, A. Nurkholis, . Annisa, and M. A. Agmalaro, “Garlic Land Suitability System based on Spatial Decision Tree,” no. October 2020, pp. 206–210, 2020, doi: 10.5220/0009908002060210.

D. Alita, I. Tubagus, Y. Rahmanto, S. Styawati, and A. Nurkholis, “Sistem Informasi Geografis Pemetaan Wilayah Kelayakan Tanam Tanaman Jagung Dan Singkong Pada Kabupaten Lampung Selatan,” J. Soc. Sci. Technol. Community Serv., vol. 1, no. 2, pp. 1–9, 2020, doi: 10.33365/jsstcs.v1i2.815.

D. Usmaini, “Sistem Informasi Akuntansi Pengelolaan dan Pembayaran Dana SPP,” J. Ilmu Data, vol. 2, no. 3, pp. 1–12, 2022.

B. Raharjo, Pemrograman Android dengan Flutter. Bandung: Informatika Bandung, 2021.

N. Safaat and R. D. Novendra, Membangun Aplikasi dengan Android Flutter. Bandung: Informatika Bandung, 2021.

B. H. Rambe et al., “UML Modeling and Black Box Testing Methods in the School Payment Information System,” J. Mantik, vol. 4, no. 3, pp. 1634–1640, 2020, [Online]. Available: https://iocscience.org/ejournal/index.php/mantik

A. Fahrezi, F. N. Salam, G. M. Ibrahim, R. R. Syaiful, and A. Saifuding, “Pengujian Black Box Testing pada Aplikasi Inventori Barang Berbasis Web di PT. AINO Indonesia,” J. Ilmu Komput. dan Pendidik., vol. 1, no. 1, pp. 1–5, 2022.

F. C. Ningrum, D. Suherman, S. Aryanti, H. A. Prasetya, and A. Saifudin, “Pengujian Black Box pada Aplikasi Sistem Seleksi Sales Terbaik Menggunakan Teknik Equivalence Partitions,” J. Inform. Univ. Pamulang, vol. 4, no. 4, pp. 125-135, 2019, doi: 10.32493/informatika.v4i4.3782.

D. Debiyanti, S. Sutrisna, B. Budrio, A. K. Kamal, and Y. Yulianti, “Pengujian Black Box pada Perangkat Lunak Sistem Penilaian Mahasiswa Menggunakan Teknik Boundary Value Analysis,” J. Inform. Univ. Pamulang, vol. 5, no. 2, pp. 162-171, 2020, doi: 10.32493/informatika.v5i2.5446.


The PDF file you selected should load here if your Web browser has a PDF reader plug-in installed (for example, a recent version of Adobe Acrobat Reader).

If you would like more information about how to print, save, and work with PDFs, Highwire Press provides a helpful Frequently Asked Questions about PDFs.

Alternatively, you can download the PDF file directly to your computer, from where it can be opened using a PDF reader. To download the PDF, click the Download link above.

Fullscreen Fullscreen Off

Full Text: File PDF

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.