Analisa Tingkat Kepuasan Mahasiswa Terhadap Pembelajaran Online Menggunakan Fuzzy Servqual

Ajenkris Yanto Kungkung(1*),Erny Pratiwi(2),Cut Maisyarah Karyati(3)
(1) STIMIK Sepuluh Nopember Jayapura
(2) STIMIK Sepuluh Nopember Jayapura
(3) STIMIK Sepuluh Nopember Jayapura
(*) Corresponding Author
DOI : 10.35889/jutisi.v12i1.1188

Abstract

The COVID-19 pandemic has changed the learning mechanism at STIMIK Sepuluh Nopember Jayapura. The learning process that was previously carried out with in-class meetings has changed to online (online) learning. For this reason, the campus is required to maintain the quality of learning, so that learning objectives and student satisfaction can still be achieved. This research aims to analyze the level of student satisfaction with online learning and the extent to which the level of student satisfaction with online learning at STIMIK Sepuluh Nopember Jayapura, so that steps can be taken to solve problems if there are deficiencies in the learning process. Analysis using the Fuzzy Servqual Method for existing problems, using a research sample from STIMIK Sepuluh Nopember Jayapura students. The results of the study show that all servqual dimensions are negative, indicating that the STIMIK Sepuluh Nopember Jayapura campus is still not ready to use online learning methods, both in terms of infrastructure and in terms of human resources, so campus management needs to evaluate online learning.

Keywords: Online Learning; Fuzzy Servqual; Satisfaction Level

 

Abstrak

Pandemi COVID-19 telah mengubah mekanisme pembelajaran di STIMIK Sepuluh Nopember Jayapura. Proses pembelajaran yang sebelumnya dilakukan dengan pertemuan dalam kelas mengalami perubahan menjadi pembelajaran online (Daring). Untuk itu pihak kampus di tuntut untuk tetap menjaga kualitas pembelajarannya, sehingga tujuan pembelajaran dan kepuasan mahasiswa tetap dapat tercapai. Penelitain ini bertujuan menganalisis tingkat kepuasan mahasiswa terhadap pembelajaran online dan sejauh mana tingkat kepuasan mahasiswa terhadap pembelajaran online di STIMIK Sepuluh Nopember Jayapura, sehingga dapat diambil langkah-langkah penyelesaian permasalahan jika terdapat kekurangan dalam proses pembelajaran. Analisis menggunakan Metode Fuzzy Servqual terhadap permasalahan yang ada, dengan menggunakan sample penelitian dari mahasiswa STIMIK Sepuluh Nopember Jayapura. Hasil penelitian menunjukkan bahwa seluruh dimensi servqual bernilai negatif, menunjukkan bahwa kampus STIMIK Sepuluh Nopember Jayapura masih belum siap menggunakan metode pembelajaran online, baik dari segi Infrastuktur maupun dari segi Sumber Daya Manusia, sehingga manajemen kampus perlu melakukan evaluasi sehubungan dengan pembelajaran online.

Keywords


Pembelajaran Online; Fuzzy Servqual; Tingkat Kepuasan

References


-


The PDF file you selected should load here if your Web browser has a PDF reader plug-in installed (for example, a recent version of Adobe Acrobat Reader).

If you would like more information about how to print, save, and work with PDFs, Highwire Press provides a helpful Frequently Asked Questions about PDFs.

Alternatively, you can download the PDF file directly to your computer, from where it can be opened using a PDF reader. To download the PDF, click the Download link above.

Fullscreen Fullscreen Off

Full Text: PDF

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.