Pengembangan Aplikasi Multimedia Pembelajaran Bahasa Inggris

Apriana Apriana(1*),Sasmita Sasmita(2)
(1) Institut Teknologi Pagaralam
(2) Institut Teknologi Pagaralam
(*) Corresponding Author
DOI : 10.35889/jutisi.v14i3.3225

Abstract

The development of science and technology encourages innovations in the teaching and learning process, one of which is interactive learning multimedia that integrates text, images, audio, video, animation, and simulations to create a more engaging learning experience. English is often considered difficult by students because it is not used in their daily lives, resulting in relatively lower learning outcomes. The problem arises because teachers still use conventional teaching methods and make limited use of digital technology. This study aims to develop an English learning multimedia application to optimize the learning process for both students and teachers. The development method used is the Waterfall model, which includes needs analysis, system design, implementation, testing, and maintenance. Based on the functionality testing results, the developed multimedia application operates properly and meets all system requirements, making it feasible to use as a supporting learning medium.

Keywords: Multimedia; Learning; Interactive; Android; Waterfall

 

Abstrak

Perkembangan ilmu pengetahuan dan teknologi mendorong pembaruan dalam proses belajar mengajar, salah satunya melalui multimedia pembelajaran interaktif yang menggabungkan teks, gambar, audio, video, animasi, dan simulasi untuk menciptakan pengalaman belajar yang lebih menarik. Bahasa Inggris sering dianggap sulit oleh siswa karena bukan bahasa yang digunakan sehari-hari, sehingga nilai hasil belajar cenderung lebih rendah. Permasalahan muncul karena metode pembelajaran yang digunakan guru masih konvensional dan kurang memanfaatkan teknologi digital. Penelitian ini bertujuan mengembangkan aplikasi multimedia pembelajaran Bahasa Inggris untuk mengoptimalkan proses pembelajaran siswa dan guru. Metode pengembangan yang digunakan adalah Waterfall, meliputi analisis kebutuhan, desain, implementasi, pengujian, dan pemeliharaan. Berdasarkan hasil pengujian fungsionalitas, aplikasi multimedia yang dikembangkan berfungsi dengan baik dan memenuhi seluruh kebutuhan sistem, sehingga dinilai layak digunakan sebagai media pendukung pembelajaran.

 

Keywords


Multimedia; Pembelajaran; Interaktif; Android; Waterfall

References


D. Kalrtikal Rini, Suryalmaln, alnd W. Yoso, “Pengembalngaln Medial Pembelaljalraln Interalktif Balhalsal Inggris Melallui ALplikalsi Kalhoot Siswal Kelals VII SMP Negeri 1 Rembalng Kalb. Palsurualn,” J. Educ. Dev., vol. 7, no. 2, pp. 261–267, 2019, [Online]. ALvalilalble: http://journall.ipts.alc.id/index.php/ED/alrticle/view/1017

K. H. Y. W. Geni, I. K. Sudalrmal, alnd L. P. P. Malhaldewi, “Pengembalngaln Multimedial Pembelaljalraln Interalktif Berpendekaltaln CTL Paldal Pembelaljalraln Temaltik Siswal Kelals IV SD,” J. Edutech Undikshal, vol. 8, no. 2, p. 1, 2020, doi: 10.23887/jeu.v8i2.28919.

ALbdurralhmaln, I. N. Jalmpel, alnd I. G. W. Sudalthal, “Pengembalngaln multimedial pembelaljalraln ipal untuk meningkaltkaln halsil belaljalr,” J. Educ. Technol., vol. 4, no. 1, pp. 32–45, 2020.

AL. Premalnal, U. Ubaledillalh, alnd D. I. Praltiwi, “Peraln Video Blog Sebalgali Medial Pembelaljalraln Dallalm Meningkaltkaln Halsil Belaljalr Balhalsal Inggris,” J. Teknol. Pendidik., vol. 14, no. 2, p. 132, 2021, doi: 10.24114/jtp.v14i2.24113.

D. T. P. Yalnto, “Pralktikallitals Medial Pembelaljalraln Interalktif paldal Proses Pembelaljalraln Ralngkalialn Listrik,” INVOTEK J. Inov. Vokalsionall daln Teknol., vol. 19, no. 1, pp. 75–82, 2019, doi: 10.24036/invotek.v19i1.409.

P. U. Walrdoyo Putro alnd L. N. Sulistiyowalti, “Pelaltihaln Smalrt Palckalging Paldal Usalhal Mikro Emping Jalgung Di Kalbupalten Malgetaln,” J. Berdalyal Malndiri, vol. 1, no. 2, pp. 193–201, 2020, doi: 10.31316/jbm.v1i2.433.

M. ALli, “Pengembalngaln Medial Pembelaljalraln Interalktif Maltal Kulialh Medaln Elektromalgnetik,” J. Edukalsi Elektro, vol. 5, no. 1, pp. 11–18, 2009.

D. AL. Utalri, M. Miftalchudin, L. E. Puspalndalri, I. Eralwalti, alnd D. Calhyalningalti, “Pemalnfalaltaln H5P Dallalm Pengembalngaln Medial Pembelaljalraln Balhalsal Online Interalktif,” J. Pendidik. Bhs. daln Salstral Indones. Met., vol. 7, no. 1, pp. 63–69, 2022, doi: 10.21107/metallingual.v7i1.14896.

H. AL. Crisdialn et all., “ALbdimals Siliwalngi ALbdimals Siliwalngi,” vol. 6, no. 1, pp. 83–89, 2023, doi: 10.22460/als.v7i2.22865.

Y. D. ALnggorowalti, “Penggunalaln Medial Pembelaljalraln Powerpoint Interalktif Untuk Peningkaltaln Prestalsi Belaljalr Balhalsal Inggris Malteri Nalrraltive Text Realding Siswal MPLB SMK Negeri 3 Linggalbualnal,” J. Hukum, Pendidik. Sos. Kealgalmalaln, vol. 2, no. 1, pp. 69–82, 2023.

R. rosnely Elly veronikal cerite, “Peralncalngaln ALplikalsi Medial Pembelaljalraln Interalktif Pengenallaln ALnaltomi Tubuh Malnusial Berbalsis ALndroid,” InfoSys Journall, vol. 2, pp. 123–132, 2021.

H. D. Surjono alnd H. R. Susilal, “Pengembalngaln multimedial pembelaljalraln balhalsal inggris untuk SMK,” J. Pendidik. Vokalsi, vol. 3, no. 1, pp. 45–52, 2013, doi: 10.21831/jpv.v3i1.1576.

D. Rudjiono, K. Rozikin, alnd N. Setialwaln, “Pemalnfalaltaln Metode Joyfull Lealrning Dallalm Multimedial Pembelaljalraln Interalktif Balhalsal Inggris,” Elkom J. Elektron. daln Komput., vol. 14, no. 2, pp. 190–197, 2021, doi: 10.51903/elkom.v14i2.538.

N. L. Sumesalri alnd I. K. Sualrtalmal, “Multimedial Pembelaljalraln Paldal Maltal Pelaljalraln Balhalsal Inggris,” vol. 10, no. 2, pp. 244–252, 2022.

K. D. Sukmalnal, K. Q. Fredlinal, alnd P. T. H. Permalnal, “Model ALplikalsi Peminjalmaln Rualngaln Berbalsis Web Paldal Tingkalt Falkultals di Pergurualn Tinggi,” Jutisi J. Ilm. Tek. Inform. daln Sist. Inf., vol. 11, no. 2, p. 393, 2022, doi: 10.35889/jutisi.v11i2.930.


The PDF file you selected should load here if your Web browser has a PDF reader plug-in installed (for example, a recent version of Adobe Acrobat Reader).

If you would like more information about how to print, save, and work with PDFs, Highwire Press provides a helpful Frequently Asked Questions about PDFs.

Alternatively, you can download the PDF file directly to your computer, from where it can be opened using a PDF reader. To download the PDF, click the Download link above.

Fullscreen Fullscreen Off

Full Text: File PDF

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.