Pengembangan Chatbot WhatsApp Menggunakan Otomatisasi AI untuk Meningkatkan Layanan Informasi Pemerintahan

Yoga Bramanditya(1*),Widiyanto Tri Handoko(2)
(1) Universitas Stikubank Semarang
(2) Universitas Stikubank Semarang
(*) Corresponding Author
DOI : 10.35889/jutisi.v14i2.2945

Abstract

Improving the quality of public services is an important priority in government as outlined in Law No. 23 of 2014. The Dispermadesdukcapil of Central Java Province has been managing public service information but has not maximized the use of technology. The limitations of human resources and ineffective delivery of information have made it difficult for the public to access information. This research aims to develop a WhatsApp chatbot using Artificial Intelligence (AI) automation to improve the efficiency of public service information. The chatbot is designed to provide automatic responses to frequently asked questions regarding government services, which have traditionally been handled manually. In its development, the system integrates WhatsApp with the n8n automation platform and the DeepSeek AI technology to provide fast and accurate information. Testing was conducted using the black-box testing method to evaluate the system's functionality and accuracy. The results showed that the chatbot successfully provided correct information based on data from Google Docs. It is expected that the implementation of the WhatsApp chatbot will be expanded to improve information services in other government institutions.

Keywords: Chatbot; WhatsApp; Artificial Intelligence; n8n; Information Services

 

Abstrak

Peningkatan kualitas pelayanan publik merupakan prioritas penting dalam pemerintahan sesuai dengan UU No. 23 Tahun 2014. Dispermadesdukcapil Provinsi Jawa Tengah sudah mengelola layanan informasi pemerintahan tetapi belum memanfaatkan teknologi secara maksimal. Keterbatasan SDM dan kurangnya penyampaian informasi yang efektif membuat masyarakat kesulitan mengakses informasi. Maka dilakukan penelitian yang bertujuan untuk mengembangkan chatbot WhatsApp menggunakan otomatisasi Artificial Intelligence (AI) guna meningkatkan efisiensi layanan informasi pemerintahan. Chatbot ini dirancang untuk memberikan respon otomatis terhadap pertanyaan umum terkait layanan pemerintah yang selama ini dikerjakan secara manual. Dalam pengembangannya, sistem ini mengintegrasikan WhatsApp dengan platform otomatisasi n8n dan teknologi AI DeepSeek untuk memberikan informasi secara cepat dan akurat. Pengujian dilakukan menggunakan metode Black-box testing untuk menguji fungsionalitas dan akurasi sistem. Hasil pengujian menunjukkan bahwa chatbot berhasil memberikan informasi yang tepat sesuai informasi yang bersumber dari Google Docs. Diharapkan, penerapan chatbot WhatsApp dapat memperluas dan meningkatkan layanan informasi di instansi pemerintah lainnya.

 

Keywords


Chatbot; WhatsApp; Artificial Intelligence; n8n; Layanan Informasi

References


K. Pradityo, “Sistem Chatbot Untuk Membantu Diagnosa Kerusakan Sistem Komputer,” Jurnal Sains & Teknologi Fakultas Teknik Universitas Darma Persada, vol. 5, no. 2, pp. 1–10, 2015.

WorkOS Blog, “n8n: The workflow automation tool for the AI age,” Internet: https://workos.com/blog/n8n-the-workflow-automation-tool-for-the-ai-age, Aug. 2023 [Accessed June 18, 2025].

A. Muhidin, M. Danny, & E. Rilvani, "Algoritme Multinomial Naïve Bayes Pada Aplikasi Chatbot Layanan Informasi Berbasis Teks". Progresif: Jurnal Ilmiah Komputer, vol. 19, no. 1, pp. 71-80, 2023.

M. A. Ahwan, N. Abiadhoh, A. B. Kusuma, and U. F. Alam, "Pembangunan WhatsApp Chatbot sebagai layanan kecerdasan buatan di Perpustakaan UIN Walisongo Semarang," Berkala Ilmu Perpustakaan dan Informasi, vol. 20, no. 1, pp. 119-132.

H. G. Ardiansyah, "Penerapan Chatbot Auto Reply pada WhatsApp Menggunakan Artificial Intelligence (Studi Kasus Sri Ratu Laundry)," Prosiding Seminar SeNTIK, vol. 7, no. 1, pp. 384-393, 2023.

S. H. Bariah, W. Pratiwi, and K. A. N. Imania, "Pengembangan Virtual Assistant Chatbot Berbasis Whatsapp Pada Pusat Layanan Informasi Mahasiswa Institut Pendidikan Indonesia-Garut," Petik: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi Dan Komunikasi, vol. 8, no. 1, pp. 66-79, 2022.

R. G. Damara, A. S. Fitrani, and A. Eviyanti, "Perancangan Aplikasi Chatbot Melalui Media Whatsapp pada Toko Sembako," Indonesian Journal of Applied Technology, vol. 1, no. 2, p. 15, 2024.

E. Erlina, J. Julyanto, J. Rustandi, A. Alexander, L. Francisco, N. M. Ma'muriyah, and S. Sabariman, "Penerapan Artificial Intelligence pada Aplikasi Chatbot sebagai Sistem Pelayanan dan Informasi Online pada Sekolah," Journal of Information System and Technology (JOINT), vol. 4, no. 3, pp. 221-230, 2023.

R. Khoirunisa, "Penggunaan Natural Language Processing Pada Chatbot Untuk Media Informasi Pertanian," IJAI (Indonesian Journal of Applied Informatics), vol. 4, no. 2, pp. 55-63, 2020.

M. Muliyono, "Identifikasi Chatbot dalam Meningkatkan Pelayanan Online Menggunakan Metode Natural Language Processing," Doctoral dissertation, Universitas Putra Indonesia YPTK, 2021.

M. A. Nasution, A. Fitri, K. S. Rizwinie, V. S. Silaban, and F. Khoirani, "Implementasi NLP Dalam Pembuatan Chatbot Customer Service Publisher Jurnal Studi Kasus LARISMA," Jurnal Sains, Teknologi & Komputer, vol. 1, no. 1, pp. 13-17, 2024.

A. Ramadhani, M. D. Yantoro, M. F. Akmal, and M. Mahfud, "Chatbot Otomatis dengan n8n dan AI untuk Analisis Data dan Pelaporan Hasil," Jurnal Riset Teknik Komputer, vol. 2, no. 2, pp. 18-23, 2025.

H. Sammir, K. Hamdi, and B. Harto, "Whatsapp Chatbot Autoresponder Berbasis Pencarian Artikel," Prosiding SISFOTEK, vol. 7, no. 1, pp. 254-258, 2023.

S. P. Wijaya, "Perancangan Chatbot dengan Metode Natural Language Processing (NLP) dalam Proses Booking Order di Carwash Park Tangcity," Doctoral dissertation, Universitas Budhi Dharma, 2023.

R. A. Sanjaya and E. Winarno, "Pengembangan Chatbot Informasi Pariwisata di Kabupaten Pati Menggunakan Metode Natural Language Processing Berbasis Dialogflow," Jutisi: Jurnal Ilmiah Teknik Informatika dan Sistem Informasi, vol. 13, no. 1, pp. 368-378, 2024.

Y. Dwi Wijaya and W. Astuti, "Pengujian Blackbox Sistem Informasi Penilaian Kinerja Karyawan PT Inka (Persero) Berbasis Equivalence Partitions," Jurnal Digital Teknologi Informasi, vol. 4, no. 1, pp. 22-26, 2021.


The PDF file you selected should load here if your Web browser has a PDF reader plug-in installed (for example, a recent version of Adobe Acrobat Reader).

If you would like more information about how to print, save, and work with PDFs, Highwire Press provides a helpful Frequently Asked Questions about PDFs.

Alternatively, you can download the PDF file directly to your computer, from where it can be opened using a PDF reader. To download the PDF, click the Download link above.

Fullscreen Fullscreen Off

Full Text: File PDF

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.