Perancangan User Interface Game Sejarah Kerajaan Siak Menggunakan Metode Design Thinking

Fahmi Kasri(1*),Nazruddin Safaat H(2),Muhammad Irsyad(3),Pizaini Pizaini(4)
(1) Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
(2) Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
(3) Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
(4) Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
(*) Corresponding Author
DOI : 10.35889/jutisi.v11i3.997

Abstract

Designing user interface for game in the process is mostly done without observing the user, causing many problems, such as many features that are not in accordance with needs, and causing difficulties for users in operation. A certain technique is needed in designing a game user interface that can meet the needs and provide an interesting experience to its users. This paper presents the user interface design of the Siak Kingdom History game using the Design Thinking method. This method is an innovation-based product design method by knowing user needs. The usability testing of this design uses the System Usability Scale method which is an analytical method in measuring the ease of the game by involving the end user. The usability test results obtained a score of 87.5 which is included in the Excellent category, meaning that the user interface design of this game already has elements of usability with a good level of effectiveness, efficiency, and user satisfaction.

Keywords: User interface design; Design Thinking; usability; System Usability Scale

 

Abstrak

Mendesain user interface untuk game dalam prosesnya banyak dilakukan tanpa melalui observasi kepada pengguna, sehingga menyebabkan banyak masalah, seperti banyak fitur yang tidak sesuai dengan kebutuhan, serta memunculkan kesulitan bagi pengguna dalam pengoperasiannya. Diperlukan suatu teknik tertentu dalam mendesain user interface game yang dapat memenuhi kebutuhan dan memberikan pengalaman yang menarik kepada penggunanya. Paper ini menyajikan desain user interface pada game Sejarah Kerajaan Siak dengan menggunakan metode Design Thinking. Metode ini merupakan metode desain produk berbasis inovasi denan cara mengetahui kebutuhan pengguna. Pengujian usability dari rancangan desain ini menggunakan metode System Usability Scale yang merupakan metode analisa dalam mengukur kemudahan game dengan melibatkan pengguna akhir. Hasil pengujian usability didapatkan skor 87,5 yang termasuk dalam kategori Excellent, artinya desain user interface game ini telah memiliki unsur usability dengan tingkat efektifitas, efisiensi, dan kepuasan pengguna yang baik.

Keywords


Desain user interface; Design Thinking; Usability; System Usability Scale

References


R. Setiyawan, “Penerapan Algoritma Decision Tree C4.5 dalam Pemilihan Leader Warrior pada Game Android Power Ranger Legacy Wars,” JURIKOM, vol. 6, no. 1, pp. 7–10, 2019.

A. Pranselga, I. R. Setiawan, dan W. Apriandari, “Implementasi Finite State Machine Pada Karakter NPC Musuh Dalam Game Adventure in Java,” Jutisi, vol. 10, no. 3, pp. 391–404, 2021.

N. D. Supriyono, A. Aziz, W. Harianto, dan K. Malang, “Analisis User Interface Dan User Experience Pada Game Perang Komando Menggunakan Metode Heuristic Evaluation,” Seminar Nasional FST 2019, vol. 2, pp. 95–101, 2019.

T. Wibowo dan D. Tan, “Studi Artikel Mengenai Efek Ui/Ux Terhadap Perkembangan Gaming,” Combines, vol. 1, no. 1, pp. 500–507, 2021.

E. Susanti, E. Fatkhiyah, dan E. Efendi, “Pengembangan Ui/Ux Pada Aplikasi M-Voting Menggunakan Metode Design Thinking,” Publikasi Ilmiah UMS, vol. 18, no. 2, pp. 364–370, 2019.

A. C. Willyan, M. Fajar, dan B. Zaman, “Analisis Dan Desain Kembali Ui Game Smartest Brain Menggunakan Metode Design Thinking,” Kharisma Tech, vol. 17, no. 2, pp. 30–44, 2022.

N. S. Rini dan H. Aryanto, “Perancangan Boardgame Bahasa Jerman Untuk Siswa Sekolah Menegah Atas,” Jurnal Barik, vol. 1, no. 2, pp. 1–12, 2020.

A. Y. Kurniawan, “Rancangan Ui/Ux Pada Game Belajar Aksara Lampung Bersama Muli (Studi Kasus: Sekolah Dasar Swadhipa Natar),” JATIKA, vol. 3, no. 3, pp. 266–277, 2022.

A. al Assad, N. Syiva Altarisa, A. Anjelina, M. Dafhi Myrizky, M. Reyza Nirwana, dan M. Rizky Pribadi, “Pengembangan UI/UX Aplikasi Int Hotel Menggunakan Metode Design Thinking,” MDP STUDENT CONFERENCE, vol. 1, no. 1, pp. 436–441, 2022.

F. Fariyanto dan F. Ulum, “Perancangan Aplikasi Pemilihan Kepala Desa Dengan Metode Ux Design Thinking (Studi Kasus: Kampung Kuripan),” Jurnal Teknologi dan Sistem Informasi (JTSI), vol. 2, no. 2, pp. 52–60, 2021.

W. S. L. Nasution dan P. Nusa, “UI/UX Design Web-Based Learning Application Using Design Thinking Method,” ARRUS Journal of Engineering and Technology, vol. 1, no. 1, pp. 18–27, 2021, doi: 10.35877/jetech532.

M. A.D. Pratama, Y. R. Ramadhan, dan T. I. Hermanto, “Rancangan UI/UX Design Aplikasi Pembelajaran Bahasa Jepang Pada Sekolah Menengah Atas Menggunakan Metode Design Thinking,” Jurnal Riset Komputer), vol. 9, no. 4, pp. 2407–389, 2022, doi: 10.30865/ jurikom.v9i4.4442.

R. W. Purwitasari, P. Dileon, Y. Nainggolan, N. Rahmawati, F. Dharma Adhinata, dan G. Ramadhan, “Perancangan UI/UX Webinar Booking Terhadap Kepuasan Pengguna Menggunakan Metode Design Thinking,” Jurnal Riset Komputer, vol. 8, no. 6, pp. 350–359, 2021, doi: 10.30865/ jurikom.v8i6.3700.

M. Pap, R. Vdović, dan B. Baletić, “Design Thinking metoda u znanstvenom istraživanju, edukaciji i poslovnoj praksi,” Prostor, vol. 27, no. 2, pp. 335–346, 2019.

M. Lulu, L. Usman, dan A. Gustalika, “Pengujian Validitas dan Reliabilitas System Usability Scale (SUS) Untuk Perangkat Smartphone,” Jurnal ECOTIPE, vol. 9, no. 1, pp. 19–24, 2022.

D. Setiawan dan S. L. Wicaksono, “Evaluasi Usability Google Classroom Menggunakan System Usability Scale,” Walisongo Journal of Information Technology, vol. 2, no. 1, pp. 71–78, Jun 2020, doi: 10.21580/wjit.2020.2.1.5792.


The PDF file you selected should load here if your Web browser has a PDF reader plug-in installed (for example, a recent version of Adobe Acrobat Reader).

If you would like more information about how to print, save, and work with PDFs, Highwire Press provides a helpful Frequently Asked Questions about PDFs.

Alternatively, you can download the PDF file directly to your computer, from where it can be opened using a PDF reader. To download the PDF, click the Download link above.

Fullscreen Fullscreen Off

Full Text: PDF (Indonesian)

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.