Model Aplikasi Animasi Berbasis Android Untuk Pembelajaran Bahasa Isyarat Indonesia Bagi Penyandang Tunarungu
Abstract
Kata kunci: Aplikasi Animasi, Bahasa Isyarat, Berbasis Android, Multimedia Develoment Life Cycle (MDLC)
Abstract. The limited quantity of teachers and the unequal distribution of the Indonesian Sign Language Dictionary (Bisindo) cause deaf people who do not attend formal education and the general public who want to learn sign language to experience difficulties. This paper presents a visualization application model for Android-based Bisindo learning for people with hearing impairments. System development follows the stages in the Multimedia Development Life Cycle (MDLC) method, using Adobe Flash Professional CS6 and CorelDraw X7 software in making animated images. The basic features of the application consist of presenting animation-based teaching materials and quizzes. The scope of learning includes basic learning 1 which consists of the alphabet, numbers, and introductions to basic learning 5 which includes question words, greetings, and nouns. The quiz is presented with a stratified and conditional randomized technique. The results of the system functionality testing consisting of the function of presenting material, presenting quizzes, testing animations, and testing backsound have been valid according to the results of the analysis of system requirements.
Keywords: Animation Application, Sign Language, Android Based, Multimedia Development Life Cycle (MDLC)
References
Gumelar, G., Hafiar, H., & Subekti, P. Bahasa isyarat indonesia sebagai budaya tuli melalui pemaknaan anggota gerakan untuk kesejahteraan Tunarungu. Inf. Kaji. Ilmu Komun, 2018; 48(1): 65-78.
Ramadhan, A. J., Agustina, I., & Gufroni, M. Perancangan Visualisasi Tiga Dimensi (3D) Pesawat Lepas Landas. JOINTECS (Journal of Information Technology and Computer Science), 2017; 2(2): 89-92.
Cahyono, M. A., & Pandie, A. R. Analisis Flightdata Recorder Kecelakaan Pesawat Terbang A320 untuk Mendapatkan Stall Speed dan Proses Rekonstruksi Kecelakaan Menggunakan Software Flightscape. Angkasa: Jurnal Ilmiah Bidang Teknologi, 2017; 9(1): 7-18.
Wibowo, A. S., Infantono, A., & Kurniawan, A. P. Interactive Multimedia Development of Aircraft Safety System Based on Adobe Flash. In Conference SENATIK STT Adisutjipto Yogyakarta, 2018; 4: 473-482.
Mardiono, M., & Mulyadi, M. Simulasi Pemesanan Desain Kemasan Berbasis Animasi 3d Untuk Meningkatkan Efektifitas Pelayanan Pada Dinas Perindustrian Dan Perdagangan Upt Bptsi Provinsi Banten. ProTekInfo (Pengembangan Riset dan Observasi Teknik Informatika), 2014; 1: 45-47.
Azzahra, S. F., Sirega, J. S., & Jubaedah, L. Pembuatan Animasi Dalam Pembelajaran Keterampilan Merias Pengantin Yogyakarta Paes Ageng. Prosiding, 2020; 9(1): 57-63
Wowor, M., & Tondobala, L. Animasi Dalam Techno Park. MEDIA MATRASAIN, 2012; 9(2): 54-74.
Novitasari, K. Penggunaan Teknologi Multimedia Pada Pembelajaran Literasi Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age, 2019; 3(01): 50-56.
Awalia, I., Pamungkas, A. S., & Alamsyah, T. P. Pengembangan media pembelajaran animasi Powtoon pada mata pelajaran matematika di kelas IV SD. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 2019; 10(1): 49-56.
Aprilinda, Y., Endra, R. Y., Afandi, F. N., Ariani, F., Cucus, A., & Lusi, D. S. Implementasi Augmented Reality untuk Media Pembelajaran Biologi di Sekolah Menengah Pertama. Explore: Jurnal Sistem informasi dan telematika (Telekomunikasi, Multimedia dan Informatika), 2020; 11(2): 124-133.
Apriansyah, M. R. Pengembangan Media Pembelajaran Video Berbasis Animasi Mata Kuliah Ilmu Bahan Bangunan Di Program Studi Pendidikan Teknik Bangunan Fakultas Teknik Universitas Negeri Jakarta. Jurnal Pensil: Pendidikan Teknik Sipil, 2020; 9(1): 918.
[Winaldi, I., & Setyawan, A. Aplikasi Pengenalan Bahasa Isyarat Untuk Penyandang Tunarungu Berbasis Android (Studi Kasus: SLB Madina Serang). JSiI (Jurnal Sistem Informasi), 2018; 5(2): 70-73
Nuryazid, N., & Mulwinda, A. Pengembangan Aplikasi Kamus Bahasa Isyarat Indonesia (Bisindo) dengan Mengintegrasikan Cloud Video Berbasis Android. Edu Komputika Journal, 2017; 4(1): 34-34.
Yuliana, A., & Asih, N. K. Pengenalan Kode Bahasa Isyarat Abjad Tunarungu Dengan Memanfaatkan Augmented Reality 3D. Jurnal TEDC, 2019; 13(3): 219-227.
Andriyani, A., & Buliali, J. L. Pengembangan media pembelajaran lingkaran menggunakan augmented reality berbasis android bagi siswa tunarungu. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 2021; 7(2): 170-185.
How To Cite This :
Refbacks
- There are currently no refbacks.