Pengembangan Aplikasi Pengelola Transaksi Rumah Makan Berbasis Extreme Programming

Kadek Michella Witri Amanda(1),Joko Aryanto(2*)
(1) Universitas Teknologi Yogyakarta
(2) Universitas Teknologi Yogyakarta
(*) Corresponding Author
DOI : 10.35889/jutisi.v13i3.2462

Abstract

This research discusses the challenges faced by seafood culinary businesses, especially Warung Kampung Babakan, which have not made full use of digital technology. The cashier system in this place still uses a manual method, namely calculating using a calculator, and collecting order data using paper, so this is very ineffective in making transactions. There are often errors in calculations and financial statements, which can cause the monthly report to be unclear about its profit and loss. The purpose of this research is to improve the efficiency of the transaction process, resulting in better sales reports. The methodology used in this study is the extreme programming (XP) method, which includes the stages of project planning, design, implementation and testing using the Blackbox Testing technique. The test results show that this system is able to significantly improve operational efficiency, make it easier for cashiers to manage orders and transactions, and produce accurate and timely reports.

Keywords: Cashier system; Android; Restaurant; Extreme Programming; Firebase

 

Abstrak

Penelitian ini membahas tantangan yang di hadapi oleh bisnis kuliner seafood, khususnya Warung Kampung Babakan, yang belum memanfaatkan teknologi digital secara maksimal. Sistem kasir di tempat ini masih menggunakan cara manual yaitu menghitung dengan menggunakan kalkulator, dan pendataan pesanan menggunakan kertas, sehingga hal ini sangat tidak efektif dalam melakukan transaksi. Sering terjadi kesalahan dalam perhitungan dan laporan keuangan, yang dapat menyebabkan laporan bulanan tidak jelas untung dan ruginya. Tujuan penelitian ini adalah meningkatkan efisiensi proses transaksi, menghasilkan laporan penjualan yang lebih baik. Metodologi yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode extreme programming (XP), yang mencakup tahapan perencanaan proyek, desain, implementasi dan pengujian menggunakan teknik Blackbox Testing. Hasil Pengujian menunjukkan bahwa sistem ini secara signifikan mampu meningkatkan efisiensi operasional,mempermudah kasir dalam mengelola pesanan dan transaksi, dan menghasilkan laporan yang akurat serta tepat waktu.

 

Keywords


Sistem Kasir; Android; Rumah Makan; Extreme Programming; Firebase

References


S. Mutiyandani and M. Sanwasih, “Perancangan Aplikasi Kasir (Studi Kasus: Rumah Makan Padang Anak Minang) Menggunakan PHP Framework”, Maklumatika, vol. 7, no. 2, pp. 139–148, Jan. 2021.

A. A. Humairani and P. Simanjuntak, “Perancangan Aplikasi Jasa Laundry Dengan Metode Extreme Programming (XP) Berbasis Android,” JURNAL COMASIE, vol. 09, no. 07, pp. 943–953, Oct. 2023.

Y. Handoko Agustin, A. Latifah, and A. F. Nugraha, “Peirancangan Sisteim Informasi Aplikasi Kasir pada Kafei Reistorasi Kopi Beirbasis Weib”, Jurnal Algoritma, vol. 18, no. 1, pp. 302–312, Nov 2021.

Iskandar and Umar Tsani Abdurrahman, “Perancangan Aplikasi Kasir Point Of Sales Berbasis Android Menggunakan Metode Rapid Application Development Untuk Usaha Retail,” INFOTECH : Jurnal Informatika & Teiknologi, vol. 1, no. 2, pp. 67–77, Deic. 2020, doi: 10.37373/infoteich.v1i2.62.

B. Faizal, S. Yudha, and N. Nuryanto, “Aplikasi Kasir Apotik Berbasis Android”, Stains, vol. 2, no. 1, pp. 65–72, Jan. 2023.

R. Maulana and D. Lucia Ari, “Aplikasi Kasir Pintar Beirbasis Android Teirhadap Laporan Peinjualan Di Umkm NN Shop,” Univeirsitas Bina Insani; Jl. Raya Siliwangi, vol. 9, no. 3, pp. 277–286, Aug. 2024.

A. Mulyani, Y. Seiptiana, and R. Heilmi, “Rancang Bangun Aplikasi Peinjualan dan Peirseidiaan Obat pada Apoteik Beirbasis Android”, Jurnal Algoritma, vol. 19, no. 2, pp. 639–648, Nov 2022.

N. A. Seiptiani and F. Y. Habibiei, “Peinggunaan Meitodei Extreimei Programming Pada Peirancangan Sisteim Informasi Peilayanan Publik,” Jurnal Sisteim Komputeir dan Informatika (JSON), vol. 3, no. 3, p. 341, Mar. 2022, doi: 10.30865/json.v3i3.3931.

N. Sari and D. Cahyani, “Peirancangan Sisteim Informasi Monitoring Seirtifikat Meinggunakan Extreimei Programming,” Jurnal Ilmiah Computeir Scieincei, vol. 1, no. 1, pp. 1–6, Jul. 2022, doi: 10.58602/jics.v1i1.1.

A. Fahreizi, F. Noeir Salam, G. Mahardhika Ibrahim, R. Rahman Syaiful, and A.Saifudin, “Peingujian Black Box Teisting pada Aplikasi Inveintori Barang Beirbasis Weib di PT. AINO Indoneisia”, logic, vol. 1, no. 1, pp. 1–5, Deic. 2022.https://journal.meidiapublikasi.id/indeix.php/logic/articlei/vieiw/1262

R. Wisnu eit al., “Rancangan Mading Digital Deingan Meitodei Peingeimbangan Extreimei Programming Untuk Efeiktivitas Dalam Peimbeiritahuan Informasi,” Journal Of Inteirnational Multidisciplinary Reiseiarch, vol. 1, no. 2, pp. 265–272, Deic. 2023.

T. Ardiansah, Y. Rahmanto, and Z. Amir, “ Peineirapan Extreimei Programming Dalam Sisteim Informasi Akadeimik SDN Kuala Teiladas ”, itseics, vol. 1, no. 2, pp. 44-51, Apr. 2023.

E. B. Pratama and A. Heindini, “Implementasi Extreme Programming Pada Perancangan Simrs (Sistem Informasi Manajemen Rumah Sakit),” Jurnal Khatulistiwa Informatika , vol. 10, no. 2, pp. 107–112, Deic. 2022.

S. Suliah, S. Samsugi, and Neineing, “Sisteim Aplikasi Kasir Beirbasis Android Pada SMK Al-Huda Jatiagung,” Journal of Information Teichnology, Softwarei Engineieiring and Computeir Scieincei (ITSECS), vol. 1, no. 4, pp. 154–165, Oct. 2023.

P and A. Kuswoyo, “Pengembangan Aplikasi Penjualan Barang Pada Butik Agris Collections Menggunakan Metode Extreme Programming”, Jurnal Ceindikia, vol. 21, no. 1, pp. 530-536, Apr. 2021.

R. Fadhilah, Y. R. Ramadhan, L. Sri, and A. Muni, “Rancang Bangun Aplikasi Point Of Sale Berbasis Android Menggunakan Extreme Programming (Studi Kasus Beringin Laundry Purwakarta)”, Jurnal Mahasiswa Teiknik Informatika (JATI), vol. 8, no. 5, pp. 10117- 10123, Seip. 2024.


The PDF file you selected should load here if your Web browser has a PDF reader plug-in installed (for example, a recent version of Adobe Acrobat Reader).

If you would like more information about how to print, save, and work with PDFs, Highwire Press provides a helpful Frequently Asked Questions about PDFs.

Alternatively, you can download the PDF file directly to your computer, from where it can be opened using a PDF reader. To download the PDF, click the Download link above.

Fullscreen Fullscreen Off

Full Text: File PDF

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.