Analisis Peran Kepemimpinan Digital Dalam Transformasi Digital Di Sektor Publik
Abstract
The aim of this research is to analyze the role of digital leadership in realizing digital transformation in the public sector in order to improve the quality of public services. This research uses a qualitative approach with a literature review method. Data was collected through literature originating from previous studies, journals and books related to the research problem. After exploring various literature, data, documents and discussions in focus group discussions, the implementation of digital leadership provides strength to leadership policies in regulating the use of information technology to solve problems collaboratively with effective communication between leaders and members. This research concludes that the presence of information technology, especially in the government sector, will have a significant impact, including ease of obtaining information, speed of service and helping leaders in decision making by utilizing big data. The role of a leader in realizing the use of information technology in the government sector is a necessity. Digital leadership is an important part of implementing digital transformation in the government sector.
Keywords: Digital Transformation; Digital Leadership; Government
Abstrak
Tujuan penelitian ini untuk menganalisis peran kepemimpinan digital dalam mewujudkan transformasi digital pada sektor publik guna meningkatkan kualitas pelayanan publik. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode literature review. Data dikumpulkan melalui literatur yang berasal dari studi sebelumnya, jurnal, dan buku yang berkaitan dengan masalah penelitian. Setelah melakukan eksplorasi dari beragam literatur, data, dokumen dan pembahasan dalam focus group discusion, implementasi digital leadership memberikan kekuatan pada kebijakan pimpinan dalam mengatur pemanfaatan teknologi informasi untuk memecahkan permasalahan secara kolaboratif dengan komunikasi yang efektif antara pimpinan dan anggotanya. Penelitian ini menyimpulkan bahwa kehadiran teknologi informasi khususnya di sektor pemerintahan akan memberikan dampak yang signifikat diantaranya yaitu kemudahan dalam memperoleh informasi, kecepatan dalam pelayanan dan membantu para pemimmpin dalam pengambilan keputusan dengan memanfatkan data besar (big data). Peran seorang pemimpin dalam mewujudkan pemanfatan teknologi informasi dalam sektor pemerintahan menjadi sebuah keharusan. Kepemimpinan digital menjadi bagian penting dalam implementasi transformasi digital di sektor pemerintahan.
Keywords
References
Saggaf, Said, Muhammad Mario Said and Widiawati Said Saggaf, Reformasi Pelayanan Publik di Negara Berkembang. Makassar: CV. Sah Media, 2018.
S. Gede, and A. Putu, “Reformasi Administrasi dan Birokrasi Pemerintah Daerah dalam Meningkatkan Kualitas Layanan Publik di Daerah,” Jurnal Administrasi Publik., vol. 3 no. 1, pp.1–9, Januari 2018.
R. L. Mihai, & A. Creţu, “Leadership in the Digital Era,” Valahian Journal of Economic Studies., vol. 10 no. 1, pp.65–72, Januari 2019.
K. Riris, Pelayanan publik & pemerintahan digital Indonesia, Bandung: Yayasan Pustaka Obor Indonesia, 2021.
I. Khikmatul, “Peluang dan tantangan pemanfaatan teknologi big data untuk mengintegrasikan pelayanan publik pemerintah,” Jurnal Reformasi Administrasi: Jurnal Ilmiah Untuk Mewujudkan Masyarakat Madani., vol. 5 no. 2, pp.130–138, Februari 2018
K. Hadi, L. Asworo, and I. Taqwa, “Inovasi Dialogis: Menuju Transformasi Pelayanan Publik yang Partisipatif (Kajian Sistem Pelayanan Malang Online),” Jurnal of Government and Civil., vol. 4 no. 1, pp.115-129, Januari 2020.
N. Trimurti, “New Public Service: Pelayanan Publik Berbasis Humanistik untuk Kesuksesan Reformasi Birokrasi,” Jurnal Ilmiah Manajemen Publik dan Kebijakan Sosial., vol. 12, no. 3, pp.1865-1872, 2017
H. Lilik, “Penerapan Total Quality Management (TQM) Dalam Peningkatan Mutu Layanan Publik UIN Sunan Ampel Surabaya,” JOIES (Journal of Islamic Education Studies)., vol. 1 no. 2, pp.303–332, Februari 2016
M. M. Mwita, & J. Joanthan, “Digital Leadership for Digital Transformation,” Electronic Scientific Journal., vol. 10 no. 4, pp.2082–2677, April 2019
N. H. Thanh, “Digital Transformation: Smart Strategy in Administrative Reform in Vietnam,” HighTech and Innovation Journal., vol. 2 no. 4, pp.328–345, April 2021
C. P. Y. Herlambang, and T. D. Susanto, "E-Leadership: The effect of e-government success in Indonesia," Journal of Physics: Conference Series., Vol. 12 No. 1, IOP Publishing, 2019.
U. Sekaran, and B. Roger. Research Methods For Business: A Skill Building Approach, 7th Edition. New Jersey: Wiley, 2016.
Sugiyono. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2014.
J. W. Creswell. Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches— 4th ed. USA : SAGE Publications, Inc., 2014
M. Leonardus, "Peran kepemimpinan digital dalam pengembangan inovasi model bisnis dan orientasi pengalaman pelanggan di industri 4.0.," Management Science Letters vol. 9 no.11. pp.1749-1762, November 2019.
F. Imran, K. Shahzad, A. Butt, and J. Kantola, “Leadership Competencies for Digital Transformation: Evidence from Multiple Cases,” Advances in Intelligent Systems and Computing, 1209 AISC, pp.81–87, September 2020.
A. Tasyah, S. Septiya, P. S. Jasriyani, R. F. Agung, and P. A. Chesilia, “Best practice kebijakan e-government dalam mengimplementasikan pelayanan publik di era new normal,” Jurnal Studi Ilmu Sosial Dan Politik, vol. 1 no. 1, pp.21–33, Januari 2021.
Schiuma, Giovanni, et al. "The transformative leadership compass: six competencies for digital transformation entrepreneurship." International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research vol. 28 no. 5, pp.1273-1291. Mei 2021
B. Peng, “Digital leadership: State governance in the era of digital technology,” Cultures of Science, vol. 5 no. 4, pp.210-225, April 2021.
M. Yopan, R. Kasali, T. E. Balqiah, and M. Pasaribu, “The Role of Digital Leadership, Customer Orientation and Business Model Innovation for IoT Companies,” International Journal of Business, vol. 27 no. 2, pp.1–22, Pebruari 2022.
How To Cite This :
Refbacks
- There are currently no refbacks.