Design UI/UX Reservation Application Onengan Resort with Design Thinking Method Using Figma

Dimas Adi Wibowo(1*),Budhi Kristianto(2)
(1) 
(2) Universitas Kristen Satya Wacana
(*) Corresponding Author
DOI : 10.35889/jutisi.v13i2.2115

Abstract

The importance of designing UI and UX according to user needs in application development cannot be ignored. The Onengan Resort Reservation Application was conceptualized to make it easier for customers to make hotel reservations online, especially for those who live outside the city. In its development, a Design Thinking approach was used which prioritizes empathy towards users to create innovative and practical solutions. This process involves comprehensive idea generation as well as rigorous testing to ensure the effectiveness of the proposed solution. The UI/UX design of the Onengan Resort Reservation Application succeeded in achieving this goal by being attractive and user-friendly. This application prototype was assessed using Maze with a score of 84%, while the results of user trial analysis showed a Usability Testing score of 84.1%. This success confirms that the Design Thinking approach has been effective in producing an optimal user experience, ensuring that this application not only meets user needs but also provides convenience and satisfaction in its use.

Keywords: User Interface; User Experience; Design Thinking Method; Figma

 

Abstrak

Pentingnya mendesain UI dan UX sesuai kebutuhan pengguna dalam pengembangan aplikasi tidak bisa diabaikan. Aplikasi Reservasi Onengan Resort dikonsep untuk memudahkan pelanggan melakukan reservasi hotel secara online, terutama untuk mereka yang tinggal di luar kota. Dalam pengembangannya, digunakan pendekatan Design Thinking yang mengutamakan empati terhadap pengguna untuk menciptakan solusi inovatif dan praktis. Proses ini melibatkan generasi ide yang komprehensif serta pengujian yang teliti untuk memastikan keefektifan solusi yang diusung. Desain UI/UX Aplikasi Reservasi Onengan Resort berhasil mencapai tujuan tersebut dengan menarik dan ramah pengguna. Prototipe aplikasi ini dinilai menggunakan Maze dengan skor 84%, sedangkan hasil dari analisis uji coba pengguna menunjukkan skor Usability Testing sebesar 84,1%. Keberhasilan ini menegaskan bahwa pendekatan Design Thinking telah efektif dalam menghasilkan pengalaman pengguna yang optimal, memastikan bahwa aplikasi ini tidak hanya memenuhi kebutuhan pengguna namun juga memberikan kemudahan serta kepuasan dalam penggunaannya.

 

Keywords


User Interface; User Experience; Metode Design Thinking; Figma

References


B. Sumboro, W. A. Utomo, A. K. Indarto, and D. E. Saputra, "Aplikasi Reservasi Penginapan Berbasis Android," JURNAL ILMIAH STMIK AUB, Vol. 27, No. 2, pp.122-129, Desember 2021.

N. Kristianto, "Analisa dan Perancangan Sistem Informasi E-Booking Property Berbasis Android," Jurnal Sistem Informasi Bisnis (JUSIBI), Vol. 2, No. 5, pp.540-556, September 2020, doi: 10.54650/jusibi.v2i5.231.

N. A. D. Hutagaol, "Aplikasi Pemesanan Kamar Hotel Berbasis Android," Jurnal Sistem Informasi dan Ilmu Komputer Prima (JUSIKOM PRIMA), Vol. 2, No. 2, pp.45-52, Maret 2019, doi: 10.34012/jusikom.v2i2.396.

A. M. Deansfi and E. G. Wahyuni, "Perancangan User Interface dan User Experience Situs Web Aplikasi Travelling 'ANGLO dengan Metode Design Thinking'," Jurnal Universitas Islam Indonesia, Vol. 4, No. 1, Febuari 2023.

R. W. Naim, H. Fabroyir, and R. J. Akbar, "Desain dan Evaluasu Antarmuka Pengguna Aplikasi Web Responsif myITS Marketplace berdasarkan Design Thinking," Jurnal Teknik ITS, Vol. 10, No. 2, pp.153-160 Desember 2021, doi: 10.12962/j23373539.v10i2.64072.

Y. A. Puteri, D. Aulia, A. A. K. Sari, "Implementasi Metode Design Thinking Pada Perancangan User Interface Aplikasi Online Course," Jurnal Siliwangi Seri Sains dan Teknologi, Vol. 8, No. 2, pp.60-65, 2022, doi: 10.37058/jssainstek.v8i2.6280.

F. Kurniawan, M. Firmansyah, R. Rinjaya, S. Y. Sutanto, and M. R. Pribadi, "Penerapan Design Thinking Pada Perancangan User Interface Aplikasi Supplier Sayur," Jurnal MDP Student Conference (MSC), Vol. 1, No. 1, pp.284-289, Januari 2022.

M. L. Baskoro and B. N. Haq, "Penerapan Metode Design Thinking Pada Mata Kuliah Desain Pengembangan Produk Pangan," Jurnal IKRA-ITH Humaniora, Vol. 4, No. 2, pp.83-93, Juli 2020.

N. Purwati, A. Syukron, K. Attabi, and S. Kuwwamri, "Desain UI/UX Aplikasi SEWA Menggunakan Metode Design Thinking," Jurnal Sains dan Manajemen, Vol. 11, No. 2, pp.16-26, September 2023, doi: 10.31294/evolusi.v11i2.17154.

A. D. Pranbandani, H. Tolle, and R. I. Rokhmawati, "Perancangan User Experience Portal Media Interaksi Komunitas Kampus Dengan Pendekatan Social Media Platfrom," Jurnal Teknologi Informasi dan Ilmu Komputer (JTIIK), Vol. 9, No. 7, pp.1633-1640, Desember 2022, doi: 10.25126/jtiik.2022976760.

M. F. A. Rizqi, K. Prihandani, and A. Vountama, "Implementasi Design Thinking Dalam Perancangan UI/UX Aplikasi Kesehatan Berbasis Mobile (Studi Kasus: Pt. Sintasi)," Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan (JIWP), Vol. 9, No. 16, pp.555-569, Agustus 2023, doi: 10.5281/zenodo.8251429.

T. B. Ayu and N. Wijaya, "Penerapan Metode Design Thinking pada Perancangan Prototype Aplikasi Payoprint Berbasis Android," The 2nd MDP Student Conference 2023, Vol. 2, No. 1, pp.68-75, April 2023, doi: 10.35957/mdp-sc.v2i1.4065.

A. Aji, N. Budiyono, S. Suhirman, D. Ratnasari, and Rr. H. Sejati, "Metode Design Thinking Untuk Perancangan UI/UX Pada Aplikasi Konsultasi Karir," Jurnal Informatika dan Teknologi Informasi (INTEK), Vol. 6, No. 1, pp.42-48, Mei 2023, doi: 10.37729/intek.v6i1.2997.

G. Karnawan, "Implementasi User Experience Menggunakan metode Desisgn Thinking Pada Prototype Aplikasi Cleanstic," Jurnal TEKNOINFO, Vol. 15, No. 1, pp.61-66, Januari 2021, doi: 10.33365/jti.v15i1.540.

F. C. Wardana, and I. G. L. P. E. Prismana, "Perancangan Ulang UI & UX Menggunakan Metode Design Thinking Pada Aplikasi Siakadu Mahasiswa Berbasis Mobile," Journal of Emerging Information System and Business Intelligence (JEISBI), Vol. 3, No. 4, pp.1-12, Juli 2022.

A. Candra, P. Sukmasetya, and P. Hendradi, "Perancangan UI/UX Aplikasi Berbasis Mobile Menggunakan Motede Design Thinking (Studi Kasus SISFO SKPI UNIMMA),"Jurnal Teknologi Informasi dan Komunikasi, Vol. 13, No. 1, pp.53-68, April 2023, doi: 10.36342/teika.v13i01.3069.


The PDF file you selected should load here if your Web browser has a PDF reader plug-in installed (for example, a recent version of Adobe Acrobat Reader).

If you would like more information about how to print, save, and work with PDFs, Highwire Press provides a helpful Frequently Asked Questions about PDFs.

Alternatively, you can download the PDF file directly to your computer, from where it can be opened using a PDF reader. To download the PDF, click the Download link above.

Fullscreen Fullscreen Off

Full Text: File PDF

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.