Rancang Bangun Sistem informasi Rekognisi Pembelajaran Lampau Menggunakan Metode Waterfall

Ariana Azimah(1),Heni Jusuf(2*)
(1) Universitas Nasional
(2) Universitas Nasional
(*) Corresponding Author
DOI : 10.35889/jutisi.v12i2.1480

Abstract

Starting from the 2023/2024 academic year, the National University (UNAS) accepts students from the Recognition of Past Learning (RPL) pathway. The purpose of implementing the RPL program at UNAS is to provide the widest possible opportunity for every individual who has received formal, non-formal or informal education through lifelong learning facilities, as well as providing equal opportunities for certain qualifications to a higher level, which in turn obtains proof of results. study in the form of a diploma. An information system is needed to manage the administration of RPL implementation from registration to obtaining credit (SKS) that are recognized to be able to continue education. The design method uses Waterfall because it is suitable for generic systems, namely the system can identify all its needs, starting from the beginning of building a system according to the chosen research topic until the product is tested. The test results show that the developed RPL information system application is running well in accordance with the system design.

Keywords: Information system application; Recognition of past learning; Waterfalls

 

Abstrak

Mulai tahun akademik 2023/2024 Universitas Nasional (UNAS) menerima mahasiswa jalur Rekognisi Pembelajaran Lampau (RPL). Tujuan dari penyelenggaan program RPL di UNAS adalah memberikan kesempatan seluas-luasnya bagi setiap individu yang telah menempu pendidikan formal, nonformal atau informal melalui fasilitas pembelajaran sepanjang hayat, serta memberikan kesempatan penyetaraan terhadap kualifikasi tertentu ke jenjang yang lebih tinggi, yang pada akhirnya memperoleh bukti hasil belajar berupa Ijazah. Diperlukan sistem informasi untuk mengelola administrasi pelaksanaan RPL mulai pendaftaran hingga perolehan kredit (SKS) yang diakui untuk dapat meneruskan pendidikan. Metode perancangan menggunakan Waterfall karena sesuai untuk sistem yang bersifat generik, yaitu sistem dapat mengidentifikasi semua kebutuhannya mulai dari awal membangun sebuah sistem sesuai dengan topik penelitian yang dipilih sampai dengan produk tersebut diuji. Hasil pengujian menunjukkan aplikasi sistem informasi RPL yang dikembangkan berjalan baik sesuai dengan rancangan sistem.

 

Keywords


Aplikasi sistem informasi; Rekognisi pembelajaran lampau; Waterfall

References


Kemdikbudristek, "Permendikbudristek Nomor 41 Tahun 2021 tentang Rekognisi Pembelajaran Lampau". https://jdih.kemdikbud.go.id/detail_peraturan?main=2832, diakses pada 20 Juli 2023, 10:20.

Kemendikbudristek, “Salinan Kepdirjen Diktiristek No 162_E_KPT_2022 Juknis RPL Pendidikan Tinggi Akademik”, 2022.

T. Pricillia, “Perbandingan metode waterfall, Prototype, RAD”, J. Bangkit Indonesia, vol. 10, no. 01, pp. 6–12, 2021.

S. Soegiarto, E.C. Kirana, & B. Bahar, "Sistem Informasi Pelayanan Masyarakat Pada Kantor Kelurahan Guntung Paikat Banjarbaru". In Seminar Nasional Riset Terapan, Vol. 3, pp. D24-D34, 2018.

N. Wahyuni, R. Akmal, and A. Gunawan, “Perancangan Sistem Informasi Basis Data Inventaris Barang Berbasis Web Menggunakan Model Waterfall,” J. Manaj. Ind. dan Logistik, vol. 4, no. 2, pp. 102–115, 2021, doi: 10.30988/jmil.v4i2.434.

H. Ndakuramba, R. Y. Kalaway, and R. M. I. Malo, “Perancangan Sistem Informasi Pengolahan Data Penerima Bantuan Kurang Mampu Menggunakan Metode Waterfall,” J. Tek. Inform. Inov. Wira Wacana, vol. 1, no. 1, p. 21, 2022, doi: 10.58300/inovatif-wira-wacana.v1i1.252.

M. Safitri, M. Riziq Zulfian, and K. Kunci, “Aplikasi Smart Trash Bin Monitoring System Berbasis Internet Of Things (IOT) Article history,” Jika, vol. ISSN, pp. 2722–2713, 2021.

Menristekdikti, “Peraturan Menteri Riset, Teknologi, dan Pendidikan Tinggi Republik Indonesia, Nomor 44 Tahun 2015, tentang Standar Nasional Pendidikan Tinggi", https://img.akademik.ugm.ac.id/unduh/2015/PERMENRISTEKDIKTI_Nomor_44_Tahun_2015_SNPT.pdf, diakses pada 22 Juli 2023, 16.00..

Menkumham, “Peraturan Presiden Nomo 8 Tahun 2012 Tentang Kerangka Kualifikasi Nasional Indonesia”, https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/41251/perpres-no-8-tahun-2012, diakses pada 22 Juli 2023: 14.00

N. Rahmad “Rekognisi Pembelajaran Lampau di Perguruan Tinggi,” Bul. Edukasi Indones., vol. 1, no. 01, pp. 9–12, 2022, doi: 10.56741/bei.v1i01.20.

P.A. Antoni, T. Cahyadi, and D. Purba, “Desain Model Instrumen Penyetaraan Nakhoda Kapal Untuk Jabatan Dosen Melalui Rekognisi Pembelajaran Lampau (RPL),” J. Penelit. Transp. Laut, vol. 21, pp. 71–82, 2017, [Online]. Available: https://pdfs. semanticscholar.org/47af/a2544aa7bd6b1ff4427c1b4d523cd9137698.pdf

F. Trapsilawati, S. Subagyo, T. Ariyanto, M. K. Herliansyah, and S. Purwono, “Evaluasi Sistem Penilaian Rekognisi Pembelajaran Lampau,” Bul. Profesi Ins., vol. 2, no. 3, pp. 96–101, 2019, doi: 10.20527/bpi.v2i3.49.

B. Bahar, "Pengembangan Model Sistem Informasi Manajemen Pengelolaan Artikel Ilmiah Berbasis Web Menggunakan Metode Extreme Programming". Jutisi: Jurnal Ilmiah Teknik Informatika dan Sistem Informasi, vol. 9, no. 3, pp. 1-12, 2021.

I. C. Society, Guide to the Software Engineering Body of Knowledge Version 3.0 (SWEBOK Guide V3.0).

B. Bernd, & D.H.Allen. Second, Object-Oriented Software Engineering, New York: Pearson, 2010.

D. M. Brandon, Software engineering for modern web applications: Methodologies and technologies. 2008. doi: 10.4018/978-1-59904-492-7.


The PDF file you selected should load here if your Web browser has a PDF reader plug-in installed (for example, a recent version of Adobe Acrobat Reader).

If you would like more information about how to print, save, and work with PDFs, Highwire Press provides a helpful Frequently Asked Questions about PDFs.

Alternatively, you can download the PDF file directly to your computer, from where it can be opened using a PDF reader. To download the PDF, click the Download link above.

Fullscreen Fullscreen Off

Full Text: File PDF

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.