Implementasi Customer Relationship Management Sistem Informasi Lapangan Futsal Menggunakan Aplikasi Odoo

Heri Purwanto(1*),Maisa Azizah Asmara(2),Rikky Wisnu Nugraha(3),Diqy Fakhrun Shiddieq(4),Andres Permana Shidiq(5)
(1) Universitas Sangga Buana
(2) Institut Digital Ekonomi LPKIA
(3) Institut Digital Ekonomi LPKIA
(4) Universitas Garut
(5) Institut Digital Ekonomi LPKIA
(*) Corresponding Author
DOI : 10.35889/jutisi.v11i3.1205

Abstract

Futsal Rooftop BTM is a company engaged in the field of futsal field rental services in Bandung. The problem that occurs in management management is the number of complaints from customers due to the absence of an application to manage information regarding match schedules, prices, criticisms and suggestions. The Odoo application is a platform or a collection of business applications that can help companies become more. The Odoo application is applied to futsal field information using Customer Relationship Management (CRM). The purpose of this study is to implement CRM using the Odoo application as a futsal field management information system and to apply a CRM approach to improve relations between the company and consumers, so that customers can view match schedules through the Odoo application website. The system development methodology used is the prototype method. The results of the study allow customers to more easily find information about the futsal field and can see rental schedules without having to come to the field.

Keywords: Odoo application; Information Systems; Customer Relationship Management (CRM); Prototype

 

Abstrak

Futsal Rooftop BTM adalah perusahaan yang bergerak di bidang jasa penyewaan lapangan futsal di Bandung.  Masalah yang terjadi dalam pengelolaan manajemen adalah banyaknya keluhan dari pelanggan karena tidak adanya aplikasi dalam mengelola informasi mengenai jadwal bertanding, harga, kritik dan saran. Aplikasi Odoo adalah suatu platform atau kumpulan aplikasi bisnis yang dapat membantu perusahaan menjadi lebih. Aplikasi Odoo diterapkan pada informasi lapang futsal dengan menggunakan Customer Realtionship Management (CRM). Tujuan penelitian ini adalah mengimplementasikan CRM menggunakan aplikasi Odoo sebagai Sistem informasi pengelolaan lapangan futsal dan mengaplikasikan sebuah pendekatan CRM dalam meningkatkan relasi antara pihak perusahaan dengan konsumen, sehingga pelanggan dapat melihat jadwal bertanding melalui website aplikasi Odoo. Metodologi pengembangan sistem yang digunakan adalah metode prototype. Hasil Penelitian memungkinkan para pelanggan lebih mudah mengetahui informasi seputar lapang futsal serta dapat melihat jadwal penyewaan tanpa harus datang ke tempat lapangan.

Keywords


Aplikasi Odoo; Sistem Informasi; Customer Relationship Management (CRM); Prototype

References


R. H. Tsani and Rahadian Kurniawan, “Perancangan Sistem Informasi Customer Relationship Management Desa Wisata Pentingsari Menggunakan Metode Prototyping,” automata, vol. 2, no. 1, 2021.

I. R. Putri, W. Witanti, and F. R. Umbara, “Pembangunan Sistem Customer Relationship Management (CRM) Pada PT. FazyCare,” Semin. Nas. Ris. dan Inov. Teknol. (SEMNAS RISTEK) 2021, vol. 5, pp. 779–785, 2021.

S. R. M. A. Zulika Maduri, Jeperson Hutahaean, “Penerapan Strategi Customer Relationship Management Pada Penjualan Kerajinan Tangan,” JUTSI (Jurnal Teknol. dan Sist. Informasi), vol. 1, no. 1, pp. 79–88, 2021.

D. M. Ade Nova Alvionnita Mrp, Ada Udi Firmansyah, “Implementasi Customer Relationship Management Untuk Peningkatan Kualitas Pelayanan Pada Klinik Dinda Berbasis Web,” JUTSI (Jurnal Teknol. dan Sist. Informasi), vol. 1, no. 1, pp. 71–78, 2021.

S. Ida Bagus Gede Sarasvananda, Choirul Anwar, Donaya Pasha, “Analisi Survei Kepuasan Masyarakat Menggunakan Pendekatan E-CRM (Studi Kasus : BP3KTI Lampung),” J. Data Min. Dan Sist. Inf., vol. 2, no. 1, pp. 1–9, 2021.

Sugiarto, “Implementasi Metode Costumer Relationship Management Pada One Studio Musik Ciawigebang,” J. NUANSA Inform., vol. 11, no. 2, pp. 52–60, 2017.

H. Purwanto, F. Arya Nugraha, M. R. Prayogha, and R. M. Syahputra, “Sistem Informasi Penyewaan Lapangan Futsal Berbasis Web,” J. Inform. dan Rekayasa Perangkat Lunak, vol. 3, no. 2, pp. 100–104, 2021.

H. Novianti, A. Meiriza, N. Izmy, S. Informasi, F. Ilmu, and K. Universitas, “Penerapan Konsep Customer Relationship Management (CRM) Pada Sistem Informasi Penyewaan Lapangan Futsal Di Swadaya Futsal Palembang,” J. Sist. Inf., vol. 8, no. 2, pp. 1133–1137, 2016.

N. L. M. i Sugiarni, D. Pramana, and N. N. H. Puspita, “Implementasi CRM (Customer Relationship Management) Pada Sistem Informasi Travel X Berbasis Web,” J. Sist. DAN Inform., vol. 9, no. 2, 2015.

P. Sidiarta, A. Agung, A. Putri, I. G. Juliana, and E. Putra, “Rancang Bangun Sistem Informasi Marketplace Penyewaan Lapangan Futsal Berbasis Web,” J. Teknol. Dan Manaj. Informati, vol. 4, no. 2, 2018.

Ridwan, D. Safi, and H. K. Siradjudin, “Perancangan Aplikasi Sewa Lapangan Berbasis Web Pada Aziz Futsal Kota Ternate,” IJIS - Indones. J. Inf. Syst., vol. 4, no. 1, p. 1, 2019, doi: 10.36549/ijis.v4i1.49.

Wulandari, P. D. P. Nugroho, and R. Farhan, “Rancangan Sistem Informasi Penyewaan Bus Dengan Pendekatan Electronic Customer Relationship,” Indones. J. Inf. Syst., vol. 4, no. 1, pp. 1–10, 2021.

Maimunah, Hariyansyah, and J. Galu, “Rancangan Bangun Sistem Aplikasi Penyewaan Lapangan Futsal Berbasis Web,” Semin. Nas. Teknol. Inf. dan Multimed. 2017, pp. 7–12, 2017.

A. S. D. P. Martha and M. Y. Z. Abidin, “Jadwal Lapangan Futsal Berbasis Web,” J. Komput. Bisnis, vol. 9, pp. 16–21, 2016.

H. Suryamen, I. Aminuddin, and F. Akbar, “Perancangan Sistem Informasi Geografis Lapangan Futsal Kota Padang Berbasis Web,” TEKNOSI, vol. 02, no. 01, pp. 45–54, 2016.


The PDF file you selected should load here if your Web browser has a PDF reader plug-in installed (for example, a recent version of Adobe Acrobat Reader).

If you would like more information about how to print, save, and work with PDFs, Highwire Press provides a helpful Frequently Asked Questions about PDFs.

Alternatively, you can download the PDF file directly to your computer, from where it can be opened using a PDF reader. To download the PDF, click the Download link above.

Fullscreen Fullscreen Off

Full Text: PDF

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.